فیلسوفان در باب حمام چه میگویند؟
مت کوورتراپ
مترجم: پارسا مشایخی فرد
«آهنگهای بیشتر درباره ساختمانها و غذا» عنوان آلبومی از گروه راک تاکینگ هدز۱Talking Heads در سال ۱۹۷۸ بود. این آلبوم درباره چیزهایی بود که ستارههای راک معمولاً در مورد آنها نمیخوانند. آهنگهای پاپ بیشتر در مورد دگرگونی حالات عشق هستند؛ البته آهنگهایی مانندhit Cleaning Windows۲۱۹۷۶ از ون موریسون جزو موارد عجیب در این سبک به حساب میآیند.
از این سو نیز فیلسوفان بر موضوعاتی همچون معرفتشناسی۳epistemology متافیزیک۴metaphysics و مسائلی همچون معنای زندگی تمرکز ریزبینانهای دارند. اما گاهی اوقات ذهنهای بزرگ از بستر خود دور میشوند و دربارۀ مسائل دیگری نیز مانند ساختمانها۵ تفکر مسکن ساختمانی – Building Dwelling Thinkin که هایدگر آن را توضیح میدهد، غذا (هابز)، آب گوجهفرنگی۶ همانطور که رابرت نوزیک میگوید، اگر آب گوجه فرنگی خود را در اقیانوس مخلوط کنید، به سادگی آب گوجه خود را از دست خواهید داد. چراکه شما برای مالکیت اقیانوس نیامدهاید. (Nozick 1974, 175) (رابرت نوزیک)، و آبوهوا (لوکرتیوس و ارسطو) مینویسند. این مجموعه از نوشتارهای کوتاه نیز دربارۀ این مضامین ناآشناست؛ در باب مسائلی که فلاسفه کمتر درباب آن نوشتهاند اما گویا مورد توجهشان بوده است۷این مجموعه، بهصورت اختصاصی، همزمان با پخش جهانی، در پراکسیس منتشر میشود..
روزی ارشمیدس عبارت معروف «اورکا»۸یافتم! یافتم!! را فریاد زد. همۀ ما معنای آن را میدانیم، و همچنین ممکن است به یاد داشته باشیم که او زمانی متعجب شد که در حال قدمگذاشتن در حمام بود و دریافت که حجم آب جابهجا شده باید برابر با حجم بخشی از بدنش باشد که زیر آبرفته است. ممکن است بسیاری از مردم، ارشمیدس را بیشتر بهعنوان یک ریاضیدان بشناسند – اما ازآنجاییکه او در فهرست مونتی پایتون۹ Monty Python(تیم فوتبال فیلسوفان یونانی که در برابر فیلسوفان آلمانی بازی میکنند) گنجانده شده است، میتوانیم استثنا قائل شویم و او را از فیلسوفان بدانیم.
درهرصورت، بسیاری از فیلسوفان مشتاقِ پاکیزگی هستند. لودویگ ویتگنشتاین در یادداشتهای خود که اخیراً منتشر شده، بازدیدهای عصرگاهیش از حمامهای کراکوف۱۰Kraków را ثبت کرده است. او اضافه میکند که: «وضعیت اخلاقی من، بسیار از احوال عید پاک دور است»۱۱یادداشتهای شخصی | ۱۹۱۴-۱۹۱۶. شاید باید در اینباره حدس و گمان را بهکنار بگذاریم و با سکوت، تفکر درباب گزارۀ فوق را به اندیشۀ آن مرد بزرگ واگذاریم۱۲یکی از سنتهای اصلی عید پاک، حمام کردن در طبیعت است که باید تمام شب تا طلوع آفتاب ادامه پیدا کند..
اندیشه درباب استحمام، در مواردی دیگر، اندکی برای برخی از فیلسوفان مستقیمتر بود. سیمون دوبووار دراین راستا مینویسد: «عصرها که به حمام میروم، به نظرم یکی از آرامشبخشترین کارهای دنیا را انجام میدهم»۱۳مصاحبه با روزنامۀ The Observer در ۲۰ مارس ۱۹۶۰. مطمئنم که تمامی شما در حین حمام کردن ایدههای عجیب و بینظیری به فکرتان رسیده است. اینطور نیست؟ هرچند من در حال حاضر آماری قابلدفاع دربارۀ تعدد ایدههای ناب حمامی شما ندارم. شوپنهاور یکی دیگر از فیلسوفان طرفدار آب تنی کردن و حمام بود. او در این باب اشاره کرده بود که: «آنچه لازم است… تنها حمام آب سرد است»، زیرا این امر میتواند «گردش خون و ذات پرشور آدمی را آرام کند»۱۴جهان همچون اراده و تصور، کتاب دوم، صفحه ۳۶۸. ۱۸۴۴.
حمامها تعداد کمی از ذهنهای بزرگ را به تأمل عمیق یا تفکر در مورد پوچ بودن چیزها واداشته است. برتراند راسل از دیدن کسانی که گمان میکردند: «خدا یک تصویر نامتناهی و خارقالعاده است که میتواند از میان دیوارهای حمام آنان را ببینند، حتی اگر پس از استحام لباس بر تن داشته باشند، زیرا بدن آدمی از خداوندگار در هیچ موقعیتی پنهان نیست»۱۵طرح کلی زبالههای فکری، صفحۀ ۷ متحیر بود.
یونانیها و رومیها به حمامهای عمومی۱۶حمامهای عمومی در روم باستان شامل وانی کوچک، حوضچه شستوشو و قسمتی برای شستوشوی پاها بوده است. این حمامها اتاقهایی داشته که درجه حرارت آن به ترتیب افزایش مییافته تا افرادی که برای استفاده از حمام آمده بودند، کمکم با این افزایش دما هماهنگ شوند. علاقه داشتند، اما استثناهایی هم وجود داشت. برای مثال، فیلسوف رواقی اپیکتتوس۱۷۵۵-۱۲۵ بعد از میلاد، در مورد شیرجهزدن به داخل حمام چندان نظر مثبتی نداشت. او نگرانِ: «پاشیدن آب، ازدحام، سرزنش و دزدی» بود. او در طول زندگی خود وسوسه شد تا به حمام نرود، اما در مفهوم استحمام عمیقتر شد و رویکردی کاملاً رواقیانه اتخاذ کرد و به خوانندگانش نصیحتوارانه گفت:
«اگر صریحاً بگویید که قصد استحمام دارید و میخواهید ارادهۀ خویش را مطابق با طبیعت نگه دارید، پیوسته درگیر این فعالیت میشوید و برای هر کنشی بهاشتباه همین بهانه را میآورید. اما اگر مانعی در حمامکردن به وجود آمد، بهراحتی بگویید من نهتنها این را میخواستم، بلکه قصد دارم تا ارادهام را مطابق با طبیعت نگه دارم و اگر از آنچه پیش میآید آزردهخاطر گردم، آن را از درون وجود خود پاک میکنم، چراکه این مسئله امری طبیعی و اساسی است».۱۸Enchiridion Ch. V, 223
هانا آرنت که در مورد (تقریباً) موضوعی مشابه مینوشت، چندان نگران آشفتگیهای حال آدمی در حمام نبود و ترجیح میداد به خاطرات خوش آن بپردازد. او به یکی از دوستانش نوشت: «باز هم بابت روغن حمام ازت ممنونم» و «بیایید این عصر باشکوه را بهخاطر بسپاریم».۱۹هانا آرنت به سونیا اورول، ۱۷ مارس ۱۹۶۷
مطمئناً حمام کردن و پاکیزگی میتواند به آرامشی بیبدیل منجر شود. فریدریش ویلهلم هگل به همین دلیل مصریها را بهخاطر «شستشو و استحام بسیار» تحسین میکرد که به گفته وی، این امر بهشرط صلح پایدار اشاره میکند.۲۰این مفهوم به ایدههایی درباب صلح و جنگ اشاره دارد که تحت تاثیر کانت است. برای مثال یکی از اصول صلح پایدار، برچیده شدن ارتشهای ثابت هر کشور است. تأثیر تاریخی طرح فدراسیون کانت، الهامبخش میثاق جامعه ملل و تأسیس جامعه ملل در سال ۱۹۱۹ میلادی بوده است.
#جستار_فلسفی #جستار_کوتاه_فلسفی #کوتاه_فلسفیدن